Jumaat, 27 Februari 2009

Pencemaran Mata di Kota Kinabalu


Beberapa hari lalu, aku mansau-mansau di sana bandar KK. Hmmm..apa tu mansau-mansau? hehehe..jalan-jalan bah urang Sabah bilang. Cuci mata..Lama duduk kat ofis tak rasmi aku tu, aku relaks-relaks lah kunun mau cuci mata di KK.

Sambil tu aku mau pegi Pejabat Pos check peti surat. Adui dogo..sakit mata tul tingu tu Pendatang Tanpa Izin (PTI) atau nama glamournya Pilak di sana siring jalan tu. Sambil terhulur-hulur tangan minta duit. Aku dah lama perhatikan mereka sebab aku selalu juga limpas sana. Kadang-kadang aku kasian aku bagilah. Sekali aja..

Selesai aku berurusan di Pejabat Pos, aku limpas sana juga. Nah..punya sakit hati itu peminta sedekah Pilak guna tu duit yang urang bagi bikin beli rokok. Siap dia monigup sana lagi hulur tangan minta duit ++. Aku elak sebab siapa mau bagi lagi kalau dia bikin beli rokok. Kalau bikin beli makanan inda apa juga.

Sekali aku inda mau bagi tu, yang budak-budak pula bubut (kejar) aku. Tarik baju..halang jalan. Aku inda juga mau bagi. Terus itu budak umban aku sama pasir dan batu. Aduh..sakit bah!!
Aku marah tul..Mau balas balik budak-budak aja. Nanti konco-konco budak tu cari aku bawa pisau, siapa mau mati sia-sia??

Aku bukan anti sangat dengan PTI ni sebab mereka pun manusia juga. Mereka pandai cari makan dan rebut peluang. Di kala budak-budak SPM kat kampung yang mau cari kerja di KK, bujang-bujang Pilak dah kasi penuh semua jawatan di Center Point Shopping Complex. Dari Sales Assistant sampai ke Pembancuh Kopi, semua diorang pandai buat. Aku ke Nosoob, Kobusak ada sebuah rumah banglo sana yang dimiliki oleh orang Yakan, Filipina. Menurut orang yang berjiran dengan mereka, pemiliknya kerja sebagai kontraktor. Hebat kan mereka?
Malah yang jual sayur di Pasar Philippines tu pun ada jutawan senyap oh. Kagum aku dengan mereka...kunun..

Tapi apa yang aku kesal kehadiran mereka memburukkan keadaan bandar Kota Kinabalu. Sekarang ni KK macam kota Manila aja. Kalau dulu aku rasa selamat mansau-mansau di KK, sekarang aku rasa terancam.
Sana-sini berkeliaran tu budak Pilak, terutamanya di Sinsuran. Semua tempat buli jadi tempat tidur. Asal buli menyisip, pokok pun buli jadi rumah dan tidur dengan nyenyak.

Sekarang mau cuci mata pun inda buli. Sakit mata saja..kehadiran mereka terlalu ramai sehingga lebih separuh pribumi Sabah. Aku tak tau lah apa jadi dengan bumi yang tercinta ini...sedih sangat. Aku takut kalau-kalau budak-budak Pilak tu buat rusuhan kat Sabah. Palis-palis..
Mereka sudah lebih separuh tu..yang pribumi habislah menang sorak kampung tergadai..

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

memang benar...KK sudah dijajah oleh PTI. Jadi kenalah hati-hati, tak boleh jalan seorang, kena ada kawan. Dah banyak kejadian berlaku terutamanya kes ragut, paras ugut dan macam-macam lagi.

Noy Arscela berkata...

iya bah..tapi kasian juga saya jarang berteman..kalau jalan2 sendiri-sendiri aja..takut pun ada.